Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Babí léto

Mám ráda cestování. Možná to je dáno mým měsíčním znamením, možná tím, že jsem spoustu let byla vožena, a to jen občas. Možná tím, že jsem se kdysi přestěhovala poměrně daleko od rodičů a za nimi pak, jak jen to šlo, dojížděla.

Možná tím, že i moje maminka zamlada často cestovala za jejím bratrem a z malé vísky často i do Prahy. A Praha nám je tudíž jaksi dědičně předurčena. Člověk se tam v davu lépe ztratí a nebo ten dav, tam, potřebuje pro svůj život, pro svoje cíle, pro tep svojí cesty.

Moje sobotní vyjížďka do naší matičky měst byla vedena touhou sejít se s mým prvorozeným dospělým dítkem, které je velmi časově zaneprázdněno. A já si potřebovala alespoň při obědě s ním promluvit o tom, jak jde život.

Teď bych mohla navázat řeč o tom, jak jsem kdysi nechápala, proč mne již coby dospělou rodiče stále potřebovali vidět či alespoň slyšet. Až poslední dobou jsem došla k tomu, že to je důležité pro obě strany. Je důležité stále mít na paměti, odkud jsme vzešli, abychom porozuměli tomu, čím a jak procházíme, co se nám a proč v životě děje. Co si neseme z kořenů a jak to můžeme vědomě uchopit nebo i přesměrovat. Ale to by bylo na další povídání.

A tak jsem si jela. Vlastně vybíhala. Ráno na poslední chvíli a jen taktak zakoupený spoj stihla, ještěže měl alespoň malé zpoždění.  Těšila jsem se, na poklidnou jízdu. Patrně jsem podcenila při zakupování jízdenky tarif vagónu, ve kterém budu cestovat. Prostě jsem chtěla ušetřit. Místenku jsem měla v šestimístném kupé, kde při mém nástupu již sedělo pět rozpovídaných žen. Pozdravily jsme se a já usedla, naštěstí na místo hned u dveří.

Měly již rozjetou diskuzi. Jak jsem z jejich překotného sdílení vyrozuměla, cestovaly do divadla. Čtyři z nich byly ve věku, který bych nazvala do padesátky, pátá byla slečna kolem pětadvacítky. Probíraly naprosto otevřeně vztahy v jejich okolí, ať příbuzenské či pracovní, kdo, s kým, proč ano, proč ne. Jak dlouho ten či ta s ní, ním spolu vydrželi, jak probíhala tajná svatba, která tajnou nakonec nebyla, jak je úžasné cestovat s obytným přívěsem.Byla to veselá kopa, povětšinou hlasitější.Těšila jsem se, že už ta hodina, kterou s nimi strávím, se krátí. Když probraly, co potřebovaly, vytáhla jedna z nich svěží aloe mátový krém na ruce a všem mázla na ruku, aby též vyzkoušely, co ona používá a zřejmě i distribuuje. Já byla z námazu ušetřena. Zaslzely mi oči nikoli lítostí, ale pronikavou vůní a odpočítávala jsem, kolik ještě společně projedeme stanic. Po  chvíli jiná ze spolucestujících použila svůj deo spray, naštěstí jen lehké vůně.

Možná vám teď připadá, že jsem citlivka, která nevydrží přítomnost cizích lidí, sobec, co myslí jen na sebe. Je pravda, že mám ráda při hromadném cestování klid a snažím se svojí přítomností nenarušovat soukromí ostatních kolem. Problémy, které dámy rozebíraly jsou krom jiného mojí pracovní náplní. Někdy si ve vlaku ráda popovídám se spolucestujícími, když máme oboustrannou chuť. Většinou však toužím po klidném nerušeném cestování, prostě vypnu a jedu....

První, co mne v tomto kupé napadlo, byla myšlenka na mladé. Jak, my odrostlejší, máme tendenci komentovat nevyzrálé chování mladistvých a mladých lidí. Že jsou hluční, používají sprostá slova, neohlíží se příliš na to, jak jejich konání vnímá okolí. A myslíme si, že my dospělejší, máme i vyzrálejší chování. Některé z mých spolucestujících byly, jak jsem se nechtěně dozvěděla z hovoru, pedagožky. Z čehož jsem usoudila, že jejich společná jízda měla terapeutický charakter, nebo spíše intervizní. Pak ale v mojí přítomnosti porušily pravidla na celé čáře, neb jsem se vetřela neohlášeně do „jejich“ intervizního kupé.

Pravda, byla jsem menšinou v tom kupé, přizpůsobit se bylo na místě, namítnou někteří. Vlastně jsem tak učinila a v hlavě se mi převalovala myšlenka, zeptat se stevarda, zda nemá někde v jiném vagónu volné klidné místo, kam bych se nenápadně přesídlila. Vydržela jsem! V Libni se dámy začaly oblékat a většina setrvala v polostoje až na hlavní nádraží.

Rozloučily jsme se a já se již těšila na syna  a samozřejmě na nákupy, které jsem měla v plánu. Pokud bych chtěla mít příště zaručenější klid, tak si lehce připlatím za tarif, v tom jsem si jistá. A ani jen myšlenkou nebudu kritizovat mladé. Až budou dospělí, nebudou totiž horší, než jsme my, mají to v naší předimenzované době odkoukané.

Autor: Olča Vodová | sobota 19.10.2019 22:34 | karma článku: 11,10 | přečteno: 291x
  • Další články autora

Olča Vodová

Naděje

(známá místa, která často míjíme a stačí slunce a jasná obloha a jiný úhel pohledu, ...občas promlouvají)

21.4.2024 v 21:54 | Karma: 6,61 | Přečteno: 138x | Diskuse| Ostatní

Olča Vodová

Krása tajemství

(napsáno v podvečer jednoho jarního dne, kdy si počasí dělá, co chce, jaro-nejaro, namísto počítání sněhových vloček si jen tak píšu...)

19.4.2024 v 19:31 | Karma: 7,56 | Přečteno: 163x | Diskuse| Ostatní

Olča Vodová

Kolik očí, tolik radosti, smutku a naděje

(přes plot pro pírko jsem nikdy neskočila, pro žádné, ani pro bílé, natož barevné, nepotřebuji jiné peří, mám svou kůži a té věřím)

13.4.2024 v 11:51 | Karma: 6,06 | Přečteno: 120x | Diskuse| Ostatní

Olča Vodová

Letím

(měla jsem takovou fantazii, no, ne jednu, bylo jich více, tak si tedy klidně letím... a v tom to přichází)

6.4.2024 v 15:17 | Karma: 5,95 | Přečteno: 151x | Diskuse| Ostatní

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma: 6,25 | Přečteno: 195x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Slovenský pravičák vypustil nad hlavou europoslancům holubici míru

24. dubna 2024  20:09

Krajně pravicový slovenský europoslanec Miroslav Radačovský překvapil přítomné na jednání...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Loňské závody ve Špindlu řeší policie, lyžaři už plánují další. Ještě dražší

24. dubna 2024

Premium Zatímco se detektivové protimafiánského útvaru NCOZ zabývají podezřením na dotační podvod v...

Biden podepsal miliardy, Kyjev hned dostane munici HIMARS a obrněnce Bradley

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  19:44

Sledujeme online Americký prezident Joe Biden dnes po několikaměsíčním schvalování v Kongresu podepsal zákon...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 221
  • Celková karma 6,63
  • Průměrná čtenost 501x
Profesí jsem střelec, svými šípy však již šetřím ;)...